A keresőoptimalizálási evolúció

Regisztrációs fázis

Általában, mint weboldal tulajdonosok, érdeklődésünk akkor terelődik a kereső optimalizálás felé, amikor elkészül első weboldalunk. Ott állunk egy csinos weboldal birtokosaiként, készen az első üzletkötésre. A designer számlája kiegyenlítve. Na, most hogyan tovább? A designer persze kész a válasszal: regisztrálni kell a weboldalakat a keresőkbe, sőt ajánlani is tud egy-két helyet, ahol ezt megtehetjük.

A "meta tag" fázis

Másnap, amikor arra ébredünk, hogy még mindig nincs egy látogatónk se, magunk járunk a dolgok után, és rájövünk, hogy kulcsszavakat kellene meghatároznunk minden oldalunkhoz, és ezt kellene elhelyeznünk az oldal kódjában úgynevezett META TAG-ek segítségével. Az elmélyült kutatás során még automatikus meta tag generator oldalakat is találunk a Weben (mint például a Fabio Meta Tag Generátor), így a feljavított oldalainkat újból regisztráljuk a keresőkben.

Ezután várunk, várunk és megint csak várunk egy ideig, de semmi. Az oldalainkon elhelyezett számláló, még mindig csak a napi rendszeres látogatásunk szerint lépked előre, bár néha, amikor a rokonság előtt is elbüszkélkedünk pompás weboldalunkkal, megugrik a látogatók száma. Megpróbálkozunk designerünket megkeresni a problémával.

A "lehetetlen" fázis

A designer védekező álláspontra helyezkedik. "Első akar lenni a keresési eredmények között? Az kérem lehetetlen. És egyébként sem erre szerződtem…"

Már az is megfordult a fejünkben, hogy feladjuk, de hát nem vagyunk olyan fajták. Mégse lehet lehetetlen, mert valakinek az oldala most is odakerült az első helyre. Így hát tovább kutatunk, hátha találunk valami információt. Rákeresünk a Google-ben a meta tag-ekkel kapcsolatos információkra, és rengeteg cikket találunk, ahol "Search Engine Optimization" vagy röviden csak SEO néven emlegetik a témát (magyarul keresőoptimalizálás), ami minket is egyre jobban izgat.

A zavaros fázis

A probléma az, hogy kissé zavaros, hogy miről írnak ezek a cikkek. Az egyikben azt olvassuk, hogy minden oldalunkra gondosan el kell helyeznünk a meta tag-eket, míg a másik azt állítja, hogy a meta tag ma már nem ér semmit. Fontos, hogy minőségi linkek mutassanak az oldalainkra, de hogy az mi lehet, és hogyan lehet ilyet szerezni, arról fogalmunk sincs. Az egyik cikk szerint kulcsszavakban gazdag tartalmat kell elhelyeznünk az oldalunkon, de ez is csak annyit jelent számunkra, mint a minőségi linkek. Az egyik tanács szerint fizetett hirdetésekkel lehet csak jó helyre kerülni a keresőkben, míg egy másik pont az ellenkezőjét állíja.

A "csapjuk be a keresőt" fázis

Ahogy egyre többet olvasunk a témában, egyre inkább arra gondolunk, hogy kell, hogy legyen valami trükkje ennek az egész SEO dolognak. Valahogy rá kell vegyük a kereső programot, hogy a mi oldalunkat előrébb sorolja a többinél.

Eszünkbe jut, hogy olvastunk a kulcsszavakban, vagy inkább kulcs kifejezésekben gazdag tartalomról, és hirtelen bevillan az ötlet: valahova be kellene írni ezeket a szavakat és kifejezéseket az oldalunkra. De olyan sok kulcsszót és fontos kifejezést írtunk össze, amikre a keresési eredmények elején szeretnénk látni az oldalunkat, és fogalmunk sincs, hogyan helyezhetnénk el mindet a honlapunkon! Mi lenne, ha csak felsorolnánk őket valahol? Az oldal elején? Vagy inkább az alján? Esetleg a legkisebb betűmérettel? Vagy talán a háttérszínnel megegyező színnel írva, hogy ne is látszódjon, mert nem igazán tetszik, ahogy egymás után sorakozik ez a rengeteg kifejezés...

Meg vagyunk elégedve magunkkal, hiszen egész jól kiterveltük ezt. Minderre teljesen magunktól jöttünk rá, így büszkén említjük meg az egyik SEO fórumon. Hoppá! Úgy látszik mégsem mi voltunk az elsők! Sőt, mindenféle jelzőt aggatnak a nyakunkba! Eddig nem is tudtunk olyanról, mint a "search engine spam", de biztosan valami nagyon rossz dolog lehet.

A tanulási fázis

Nem adjuk fel, és tovább kutatjuk a fórumokat, hogy mások mit és hogyan csinálnak, anélkül, hogy becsapnák a keresőket. Mostanra egész sok kifejezést megértünk már, és néhány tanács elkezd értelmet nyerni.

Megértettük, hogy nem kell mind az 50 kereső kifejezést a honlapra elhelyeznünk, elég kettőt vagy hármat. Így már egész megvalósítható! Azt is megtanultuk, hogy ezeket a kifejezések az adott oldal normál szövegében kapjanak helyet, amiről egyébként is szól az oldal. Lassan, de biztosan egyre logikusabb az egész. Minden új ötlet épít az előzőekre. Felfedeztük, hogy az oldal címe (title tag) kiváló hely a kulcsszavak számára. Egészen zavarba jövünk, amikor leellenőrizzük a honlapunkat, és ott ezt találjuk: "Üdvözöljük honlapunkon!"

A "rövid út" fázis

Azt is kitapasztaltuk, hogy a keresők a népszerűbb oldalakat előrébb sorolják a kevésbé népszerű oldalaknál. A népszerűséget onnan állapítják meg, hogy hányan linkelnek az adott oldalra. Igazán jól ki van ez találva!

Igazából fogalmunk sincs arról, hogy hogyan vehetnénk rá bárkit is, hogy a mi oldalunkra linkeljen, hogy növelje a népszerűségünket, de tudjuk, elő kell hogy álljunk egy tervvel. Rémisztő, hogy mennyi időt és energiát igényel ez a kereső optimalizálás! Mi lenne, ha felgyorsítanánk a folyamatot, és az összes fórumbeli látogatóval egymás oldalaira linkelnénk, így mindenki jól járna? Hoppá! Valami rosszat mondtam? Még hogy én "link farmer"!?

A kemény munka fázis

Végül belenyugszunk a ténybe, hogy keményen dolgoznunk kell, éppúgy, mint mikor az első vállalkozásunkat elkezdtük. Azon vagyunk, hogy oldalaink a lehető legjobbak legyenek a keresők és a látogatók számára is. Így születnek a komoly kereső marketing szakemberek.

 

Tartalmi kategóriák: